De Bruijn PR

Door Roos Bouws | 4 juni 2024

PR launch suites Château Neercanne

Château Neercanne, het 17e-eeuwse sprookjesachtige kasteel in Maastricht en onderdeel van Oostwegel Collection, startte in 2023 een renovatie aan de daken. Camille Oostwegel, eigenaar en algemeen directeur van het familiebedrijf, maakte van de nood een deugd, en startte tegelijkertijd de realisatie van zeven luxe suites op Château Neercanne. Een bijzonder project, want overnachten was eerder nog niet mogelijk op het kasteel: je kon er al wel terecht bij het met een Michelinster bekroonde Restaurant Château Neercanne, of het lunchrestaurant L’Auberge, dat is bekroond is met een Michelin Bib Gourmand.

Vraag

Met de komst van de suites veranderde de propositie van Château Neercanne. Aan De Bruijn PR de prachtige taak om Oostwegel Collection te helpen met de positionering van Château Neercanne en om nationale en internationale zichtbaarheid voor de suites te realiseren, vanaf de start van de bouw tot aan de opening en daarna.

Suite Château Neercanne

Strategie

We creëerden een PR strategie die bestond uit verschillende fases:

  1. Positionering
  2. Opening reserveringen
  3. Pre-opening
  4. Opening

Door de strategie op te delen in verschillende fases namen we belangrijke stakeholders mee in het hele proces vanaf de start van de bouw tot aan de opening. Daarvoor hebben we in de eerste fase veel aandacht besteed aan de juiste positionering. We trapten af met een strategie-sessie met het team van Château Neercanne.

Daaruit ontstond een PR strategie met de focus op exclusiviteit, het opbouwen van spanning en het verrijken van ervaringen. We zorgden ervoor dat de strategie aansloot op de missie en visie van Oostwegel Collection: met liefde voor erfgoed en gastvrijheid, oog voor detail en behoud van het originele karakter monumenten restaureren tot hotels en restaurants die een onuitwisbare indruk achterlaten, waarbij de focus ligt op betekenisvolle luxe. We wilden reizigers in verbinding brengen met Château Neercanne door hen exclusief te verrijken met avontuurlijke, betekenisvolle ervaringen.

Het ultieme doel was om Château Neercanne te positioneren als de nummer 1 luxe en exclusieve reisbestemming in Nederland, bij zowel nationale als internationale reizigers. Dit gaf ons ook een sterke basis om verder te bouwen aan de lange termijn naamsbekendheid.

Chateau Neercane

PR activiteiten

  1. Opening reserveringen: in oktober 2023 was de bouw zo ver gevorderd dat de eerste reserveringen voor 2024 gemaakt konden worden. Om hier ruchtbaarheid aan te geven organiseerden we een persmiddag voor lokale/regionale en vakmedia. Zij kregen een exclusieve sneak preview van de bouw en renovatie van de daken. Op die manier kregen toekomstige gasten maar ook buurtbewoners een idee van de vorderingen, en konden we laten zien dat de suites met aandacht voor het culturele erfgoed gerealiseerd werden. Er verschenen publicaties in onder andere De Limburger, Chapeau, Het Belang van Limburg, Misset Horeca en items op RTV Maastricht en L1.
  2. Pre-opening: in maart 2024 konden de eerste gasten in de zeven suites verblijven. Om de exclusiviteit te benadrukken organiseerden we een pre-opening voor een select groepje nationale en internationale media: de ‘lucky number 7’. We selecteerden zeven bekende en belangrijke mediatitels die als allereerste gasten in één van de zeven unieke suites mochten verblijven. We kozen hier bewust voor een intiem en exclusief bezoek: het was geen event, maar iedere journalist kreeg met zijn/haar +1 de bijzondere ervaring zoals ook gasten die later zouden krijgen. Dit resulteerde in prachtige reportages en reviews van de suites in belangrijke internationale media als Robb Report en Centurion, L’Officiel België en in Nederland LINDA., Quote, Barts Boekje en Nouveau.
  3. Op 18 april 2024 zijn de suites officieel geopend door de burgemeester van Maastricht en Humberto Tan. Ook hier was exclusiviteit belangrijk: de dag voor de officiële opening organiseerde The Hospitality Group een prachtig evenement met een sensorische tour door het Château die inspeelde op alle zeven zintuigen in lijn met de zeven suites. In deze fase kozen we voor een bredere persaanpak, met een combinatie van lokale media, vakbladen, lifestyle media en influencers. Het doel was uitgebreidere reviews/reportages in lifestyle media, nieuwsberichten over de oplevering van de suites in lokale en vakmedia, en directe foto’s en video’s ter inspiratie op social media door influencers. Ook nodigden we wedding- en eventplanners uit, om hen kennis te laten maken met de hernieuwde mogelijkheden van Château Neercanne met overnachting. Onder andere ELLE, Enfait, Holland Herald, Marie Claire België en Wanderlust publiceerden uitgebreide reviews van de suites. Ook realiseerden we aandacht via influencers als Liza Chloë, Jolielot en Paulien Riemis, en relevante media als Misset Horeca, Entree, Chapeau en De Limburger.
Pers bij Chateau Neercanne

Resultaat

Alle media-aandacht voor Château Neercanne bestond uit vrije publiciteit. We hebben geen enkele mediatitel of influencer betaald om content te maken of om aanwezig te zijn op het event. Naast de persbezoeken stuurden we twee persberichten uit om het nieuws van de start van de reserveringen en de opening van de suites te markeren. In totaal hebben we 43 publicaties gerealiseerd, met een advertentiewaarde van ruim €200.000, een PR-waarde van ruim €180.000 en bijna 2,5 miljoen bereik.

Ook benieuwd naar een PR aanpak voor jouw campagne? Neem dan contact met ons op om de mogelijkheden te verkennen!