De Bruijn PR

Door Judith Janse | 14 april 2022

MTalks Masterclass: de belevingswereld van de nieuwe generatie is echt nep

Tijdens een MTalks Masterclass van MWG op dinsdag 12 april 2022 vertelde trendwatcher Sander Duivestein over de wereld waar nep het nieuwe echt is. In het publiek zat onze consultant Judith die via deze blog graag de insights van de leerzame middag deelt.

“We zitten in een achtbaan van desinformatie en mediamanipulatie doordat we in tijden van AI, deepfakes en de metaverse kunnen spelen met de realiteit”, aldus Sander Duivestein. Natuurlijk een interessant gegeven omdat de nieuwe generaties geen wereld zonder internet kennen. Hoe speel je met die kennis goed in op de belevingswereld van generatie Z en Alpha? Om mee te blijven doen, moeten we de nieuwe online belevingswereld serieus nemen. Een wake-up call voor iedereen die dagelijks bezig is met media.

Sander begint met het fenomeen ‘Screenification’ waarbij alles wat fysiek of gedrukt was nu beschikbaar is op schermen. Door corona zijn de technologieën in een stroomversnelling terecht gekomen en een logisch gevolg daarvan is dat iedereen alles digitaal doet.

Virtuele influencer

Voor jongeren is hun online persoonlijkheid belangrijker dan hun fysieke persoonlijkheid blijkt uit onderzoek. Daarbij wordt er gespeeld met echt en nep. Ze bewerken bijvoorbeeld een foto waarop een knoopsgat openstaat naar dicht in plaats van dat ze een nieuwe foto maken waarbij het knoopsgat dicht zit. Denk daarbij ook maar eens aan de virtuele influencer. Het voelt levensecht aan, maar je weet dat het nep is. Nu ben ik een millennial en vind ik een virtuele influencer niet authentiek en daar hou ik echt niet van. Maar voor jongeren maakt het niks uit wat echt of nep is. En dus volgen ze virtuele influencers massaal. Dat biedt kansen!

Sander vervolgt zijn betoog met een tijdlijn. We zijn van analoge media naar elektronische media en vervolgens naar digitale media gegaan. Nu zitten we in het tijdperk van synthetische media waarin we zelf realiteiten bouwen. Logischerwijs volgt daarop de crypto media waarbij stukjes van die realiteit worden verhandeld. Deze evolutie laat zien dat we in de media een overstap hebben gemaakt van verhalenvertellers naar realiteiten-bouwers.

Bored Ape Yacht Club

De beruchte Bored Ape haalde Sander aan als voorbeeld van de crypto media. En als je nu denkt: de wat? Hierbij de uitleg: De Bored Ape Yacht Club-collectie is een reeks van 10.000 stuks van digitale kunst, allemaal uniek in zijn soort. Deze NFT’s zijn digitale objecten die gekocht zijn met cryptovaluta in computergames, virtuele platforms of online marktplaatsen door internetgebruikers. Wij mensen koppelen hier via een sociale constructie waarde aan. De Bored Ape’s zijn super populair en laatst is er per ongeluk eentje verkocht voor 3.000 dollar i.p.v. 300.000 dollar. Binnenkort komen er zelfs drie films uit waarvoor mensen met Bored Ape-NFT zich kunnen aanmelden voor een rol. Je snapt het: er ontstaat een exclusieve digitale wereld waar je onderdeel van kunt zijn.

Fans

Het idee van mensen aan je merk verbinden is aan het veranderen. Het gaat tegenwoordig om netwerken en communities. In plaats van je fans benaderen met standaard advertenties, affiliatie links, subscriptions en merchandising social media berichten gaat er nu een wereld open met NFT’s en het handelen daarin. We zien een verschuiving van inhoud delen naar inhoud worden.

Door nieuwe technologieën is er steeds meer mogelijk. Een dooddoener. Maar waar! De ‘Creater Economy’ waarin de werkelijkheid digitaal wordt geconstrueerd biedt erg veel kansen voor merken en organisaties. Waarbij nep meer waard wordt dan echt. Een mooie afsluiter: enter the metaverse!