De Bruijn PR

Door Roos Bouws | 25 mei 2021

Hoe pitch je een goed verhaal bij een journalist? 5 tips

Voor een PR professional betekent pitchen het ‘verkopen’ van het verhaal van je opdrachtgever aan een journalist. Het is één van de leukste, maar soms ook moeilijkste aspecten van ons vak. Na behoorlijk wat gepitcht te hebben weten we inmiddels als geen ander wat je wel en niet moet doen om je verhaal over de bühne te krijgen. We geven onze 5 beste tips!

Alleen een persbericht uitsturen en dan hopen op publicaties is niet genoeg, als PR consultant, heb je voor het beste PR resultaat persoonlijke mediacontacten nodig. Je moet voor al je opdrachtgevers precies weten welke journalist over het desbetreffende onderwerp schrijft zodat je hem of haar persoonlijk kunt informeren over het nieuws dat je naar buiten wilt brengen. We hebben met de relevante journalisten voor onze opdrachtgevers dan ook een goede persoonlijke relatie en zorgen dat zij het nieuws vaak als één van de eersten kunnen ontvangen. Maar ook dan is een publicatie niet gegarandeerd en is pitchen nodig. Pitchen is niet altijd makkelijk, omdat je toch een verhaal moet verkopen aan een journalist. En soms is daar behoorlijk wat overtuigingskracht voor nodig. Met deze vijf tips hebben wij succes!

1. Weet precies welke journalist je moet hebben

Als je niet precies weet welke journalist je voor jouw onderwerp nodig hebt, bel dan even de redactie en vraag ernaar. Ook als je het wel weet is het handig om van te voren even te bellen om te vragen of je dit nieuws het beste met jouw contact kunt delen of dat je doorverwezen moet worden naar iemand anders. Mail of bel je niet de juiste journalist dan is de kans op irritatie groot of wordt je mail intern doorgestuurd en weet je niet in welke mailbox het belandt. Altijd goed checken wie je moet hebben dus!

2. Maak het persoonlijk

Weet je wie je moet hebben? Zorg er dan voor dat je hem/haar altijd persoonlijk benadert. Dus een persoonlijke aanhef in de email, maar wees bijvoorbeeld ook op de hoogte van de artikelen die de journalist de afgelopen tijd heeft geschreven. Zo kun je dan bijvoorbeeld aangeven dat het desbetreffende onderwerp mooi aansluit bij artikel X/Y/Z. Dat laat een journalist ook zien dat je je hebt ingelezen, dat je weet wat hij/zij doet en dat je niet ‘zomaar’ belt.

3. Bellen

Je verhaal op de mail zetten is altijd goed, en daar zullen journalisten ook altijd om vragen. Maar bellen blijft toch belangrijk. Journalisten krijgen soms wel honderden mails per dag en een bericht is dus makkelijk over het hoofd gezien. Even bellen houdt de journalist scherp en zorgt ervoor dat hij/zij jouw verhaal op het netvlies heeft staan. Bovendien kun je via de telefoon vaak meer overtuigingskracht gebruiken dan in een email.

Tegelijkertijd geldt: ga niet stalken. Heeft een journalist aangegeven erop terug te komen? Eén belletje om te herinneren kan geen kwaad, maar laat het daarna met rust. Té vaak bellen heeft een averechts effect en zal je pitch absoluut geen goed doen!

4. Bel/pitch script

Zorg ervoor dat je precies weet wat je zowel aan de telefoon als in je mail wil zeggen. Schrijf in bullets de belangrijkste punten van je verhaal kort en bondig op. Het kan ook helpen een Q&A voor te bereiden: bedenk je welke vragen een journalist kan stellen, en wees voorbereid met antwoorden. Op die manier zorg je ervoor dat de journalist alle benodigde info in één keer heeft en kan beslissen of hij/zij iets met jouw verhaal wil doen.

5. Het complete plaatje

Zorg dat je alles compleet hebt: een goed persbericht, beeldmateriaal, contactgegevens van de woordvoerder, videomateriaal, de agenda van de woordvoerder zodat je interviews kunt inplannen, etc. Niets vervelender dan dat een journalist geïnteresseerd is, maar er nog een paar telefoontjes of mailtjes overheen gaan omdat je niet alles in één keer kunt aanleveren. Als je beet hebt, wil je alles direct kunnen afstemmen!

Denk je na deze tips: Ik geef het liever uit handen, dan helpen wij je uiteraard graag. Doen we dagelijks. Neem in dat geval zeker contact met ons op!