Met een persbericht informeer je de media over nieuws over je organisatie, je dienstverlening en je producten. Hoe hoger de nieuwswaarde is van een bericht, des te groter de kans op publiciteit. En publiciteit kan een mooi middel zijn om je zichtbaarheid of naamsbekendheid te vergroten. Eerder schreven we over de redenen waarom jij met jouw bedrijf in het nieuws wil komen, maar nu informeren we je specifiek over de voordelen van een persbericht.
Bij het opstellen van een persbericht kun je een keuze maken over de informatie die je wil delen. Zo heb je de regie in eigen hand. Je kunt focussen op de informatie die je het belangrijkst vindt en de elementen die je liever niet communiceert laat je weg of maak je minder belangrijk in het bericht. Easy as that! Natuurlijk staan de antwoorden op de vragen wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe nog steeds centraal.
We krijgen vaak de vraag wat het verschil is tussen een persbericht en een advertentie. Een advertentie koop je in, en wordt gepubliceerd als reclame. Een persbericht wordt gepubliceerd als redactionele content. Een redactioneel stuk komt vaak geloofwaardiger over dan reclame, omdat het gezien wordt als onafhankelijke content, geschreven door een objectieve journalist.
Als je persbericht online gepubliceerd wordt, draagt dit bij aan je vindbaarheid op Google. Bovendien: als je veel genoemd wordt online op meerdere websites, word je door externe stakeholders ook als actief gezien. En mensen willen graag met actieve organisaties zaken doen!
Voor de verzending van het persbericht selecteren we handmatig de meest relevante mediatitels. De perslijst wordt opgesteld aan de hand van de match tussen een mediatitel (bijvoorbeeld een magazine, blog of krant) en het onderwerp van het persbericht. Op deze manier bereikt je persbericht het beste jouw doelgroepen.
We bieden inzicht in de waarde van alle media-aandacht. Om het succes van je persbericht in kaart te brengen, delen we de zogenoemde PR-waarde van de verschenen publicaties. Zo kwantificeren we de publiciteit. Naast factoren als advertentietarief, bereik, positie- en afmetingfactoren worden ook sentiment, branding en kernboodschappen meegenomen in deze berekening. Zo weten we niet alleen dat je genoemd wordt, maar ook hoe er over je gesproken wordt. Daarnaast delen we ook het bereik en de advertentiewaarde. Op deze manier kun je direct zien wat je investering heeft opgeleverd.
Helaas zijn er geen garanties voor media-aandacht na het versturen van een persbericht. Mediatitels kunnen ervoor kiezen om het nieuws niet over te nemen. Dat kan uiteenlopende redenen hebben: het past niet in de redactionele kalender, het bericht wordt als te commercieel gepercipieerd, het onderwerp sluit niet aan bij het thema van de mediatitel of het bericht is niet goed ontvangen. Het kan helpen om je bericht te pitchen bij relevante mediatitels. Oftewel, het verhaal verkopen aan een journalist. Hier kunnen wij je uiteraard ook bij helpen.
We doen altijd ons uiterste best om jouw organisatie in de media te krijgen en adviseren je altijd over de beste kansen op publiciteit. Neem contact met ons op om vrijblijvend kennis te maken.