De Koninklijke Marine richt zich in de werving van nieuwe medewerkers ook specifiek op lastig te werven doelgroepen zoals vrouwen, technici en mariniers. Elke zomer organiseert de marine daarom een Meidenvaardag. Vrouwen en de marine liggen gevoelig vanwege vermeende incidenten aan boord van schepen in het verleden. Daarom gaan elk jaar 150 meiden mee aan boord van een marinefregat en ervaren ze het leven en werken aan boord van een schip. Het personeel bestaat die dag voornamelijk uit vrouwen. En er mogen vrouwelijke journalisten mee. Geen enkel onderwerp is taboe, mogelijke issues worden juist bespreekbaar gemaakt.
Ook mariniers vormen een knelpunt in de werving voor de marine. Influentials (ouders, leraren en mentoren) zien hun kinderen en leerlingen niet graag naar de marine gaan vanwege de uitzendingen en het gevaar. Er leven ook veel vooroordelen over werken bij de marine en het leven na de marine. Met infodagen wil de marine zowel influentials als jongeren bereiken en hen informatie geven over en interesseren in de marine als werkgever.
Marianne de Bruijn was bij het bureau ACA Communicatie verantwoordelijk voor de mediabenadering en begeleiding van journalisten en redacteuren tijdens de open dagen van de marine. Ook verzorgde zij de copy voor advertorials en andere teksten voor plaatsing op sites gericht op jongeren en in het bijzonder meiden.
Ook benieuwd naar een PR aanpak voor jouw recruitment? Neem dan contact met ons op om de mogelijkheden te verkennen!