Het PR veld is de afgelopen jaren flink verschoven, dat hoef ik waarschijnlijk niemand te vertellen. Traditionele manieren om PR in te zetten, hebben plaats gemaakt voor nieuwe (online) technieken. Toch zijn er PR tactieken die al zo oud zijn als de weg naar Rome, maar die ook in dit huidige online tijdperk effectiever zijn dan ooit. Zo ook product sampling. Wat kan het gratis uitdelen van producten voor jouw merk doen?
Een samplingactie is vaak onderdeel van een grotere marketing PR campagne. Je kunt natuurlijk gratis producten uitdelen aan consumenten, maar de productsampling waar ik het hier over heb is die richting journalisten en influencers. Je laat journalisten kennis maken met jouw (nieuwe) product, zodat zij erover kunnen vertellen aan hun lezers. Inmiddels heeft het De Bruijn PR team de afgelopen jaren tientallen samplingacties verzorgd voor diverse opdrachtgevers. Als onderdeel van een productintroductie of als onderdeel van een grote (marketing) PR campagne. En uit ervaring kunnen we zeggen dat het veel kan doen voor je merk. Wat dan precies?
Zeker nu influencers Instagram gebruiken is het makkelijker geworden om je product zichtbaar te krijgen bij je doelgroep. Vooral Instagram Stories is voor influencers een makkelijk kanaal om ‘even snel iets te delen’ wat niet in hun tijdlijn past. Cadeautjes of pakketjes van een merk worden vaak gedeeld. En dat kan mooie zichtbaarheid opleveren voor je product! Het succes van een samplingactie hangt natuurlijk wel af van een aantal factoren, die je verderop in deze blog vindt.
Vooral bij voeding en/of dranken geldt dit. Je kunt een persbericht sturen of een perspresentatie houden of op een andere manier journalisten op de hoogte brengen van een (nieuw) product, maar uiteindelijk werkt het toch het beste als een journalist of influencer het zelf kan proeven of proberen. Het gaat om de ervaring! Dan gaat een product pas leven en is de kans groter dat er over geschreven wordt.
Publiciteit hoeft echt niet altijd je doel te zijn, het kan ook effectief zijn om influencers en/of journalisten aan je te binden. Af en toe een kleinigheidje opsturen, of iets nieuws toesturen wat nog niet in de winkel ligt wordt over het algemeen zeer gewaardeerd. En dat zorgt misschien niet direct voor publiciteit, maar wel voor goodwill en een goede relatie voor toekomstige acties.
Goed, productsampling kan je dus zeker wat opleveren. Dat geldt natuurlijk wel alleen als je de sampling goed opzet. Wat maakt een samplingactie een succes?
En voor al deze tips geldt dat het belangrijk is dat je voor journalisten en influencers een andere aanpak kiest. Het zijn verschillende doelgroepen die anders benaderd willen worden. Ben je benieuwd wat productsampling voor jouw merk kan doen of wil je het gewoon een keer uitproberen? Neem dan contact met ons op!