De Bruijn PR

Door Roos Bouws | 07 april 2020

Influencer PR in tijden van corona

We hoeven niet steeds te herhalen dat dit bizarre of rare tijden zijn. We zitten er middenin en iedereen heeft er last van. Bij De Bruijn PR merken we dat ook aan onze opdrachtgevers. Waar de één zijn business in rap tempo moet opschalen heeft de ander te maken met omzetverlies. Wij leven zoveel mogelijk mee en geven advies en ondersteuning waar dat nodig is en gevraagd wordt.

We zien ook een verandering in het influencer landschap. Events, sommige samenwerkingen en campagnes zijn geannuleerd of uitgesteld. We zien tegelijkertijd dat er meer content dan ooit gemaakt wordt. Content om mensen te informeren of juist even positief te stemmen. Maar een deel van de betaalde samenwerkingen en campagnes mag dan on hold gezet zijn, we zien ook dat influencers niet minder posten op dit moment.

Sommige merken hebben juist in deze tijd een mooi verhaal te vertellen. Er zijn producten of diensten die nu enorm relevant zijn. Omdat ze mensen helpen op een bepaalde manier, zorginstellingen kunnen ondersteunen of juist een beetje licht en positiviteit brengen, mensen laten lachen of helpen met een gezond lichaam en geest. Al deze verhalen zijn heel goed via influencers te vertellen.

Sampling om je merk zichtbaar te maken

Vooral voor bedrijven in de foodsector of lifestyle kan sampling juist nu een goede manier zijn om producten zichtbaar te maken. Productsampling gaat via post, dus helemaal corona-proof, en afhankelijk van het product zorg je voor een lach op het gezicht van de influencer die het waarschijnlijk vervolgens leuk vindt om het te delen met zijn of haar volgers. Jij hebt publiciteit voor je product dat juist nu relevant is en de influencer heeft een mooi pakket, win-win.

Maar, en dat kunnen we niet genoeg benadrukken, het is echt heel erg belangrijk dat je een goed en oprecht verhaal te vertellen hebt. Influencers maar ook hun volgers prikken er zo doorheen als het je alleen maar om de publiciteit te doen is, en geen boodschap uitdraagt met je product of merk. Dit geldt natuurlijk sowieso al, maar in deze tijd is het echt een no-go om ‘misbruik’ te maken van een crisis. Wij zullen hier als PR bureau ook altijd kritisch op zijn: wat draagt jouw sampling bij in deze tijd?

Goede match

We hebben de afgelopen tijd diverse samplingacties gedaan voor verschillende opdrachtgevers. Acties met producten die heel relevant zijn in deze tijd, wat ervoor heeft gezorgd dat influencers (die een goede match zijn met het merk) het leuk vonden om te delen met hun volgers wat vervolgens mooie vrije publiciteit heeft opgeleverd.

Betaalde samenwerking

Daarnaast adviseren we ook altijd betaalde samenwerkingen met influencers in te zetten als je het budget hebt. Juist in deze tijd kan dat heel lucratief zijn. Met een betaalde samenwerking heb je regie op de inhoud van de content. En bovendien worden veel beroepsgroepen geraakt door de crisis, ook influencers. Nu investeren in een goede samenwerking zal uiteindelijk beloond worden. Denk aan de goede relatie die je opbouwt waardoor de influencer uiteindelijk een ambassadeur voor je merk kan worden.

Ja, het zijn bizarre, rare en onzekere tijden. Daarom zijn wij nu extra blij en trots als we een steentje bij mogen dragen, op wat voor manier dan ook, aan een beetje positiviteit in tijden van corona. Heb jij een mooi verhaal te vertellen met jouw merk of product? Neem dan contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken om het onder de aandacht te brengen bij influencers of media!