Voor De Persberichten Service schrijven, controleren en verzenden wij bijna dagelijks persberichten voor diverse organisaties in Nederland. Eén van de opties is dat je als bedrijf een kant-en-klaar persbericht kunt uploaden, waarna wij het bericht redigeren en vervolgens versturen naar relevante media. Als je nog nooit een persbericht hebt geschreven kan dat best moeilijk zijn. Dat zien we dan ook regelmatig terug in de berichten die we ontvangen. We zien dat het bericht bijvoorbeeld te veel commerciële boodschappen bevat waardoor de nieuwswaarde daalt en de kans op publiciteit kleiner is. Wij delen 6 tips voor het schrijven van een goed persbericht, zodat de kans op publiciteit voor je organisatie zo groot mogelijk wordt.
Als PR-consultant adviseren we dagelijks organisaties hoe ze het beste kunnen communiceren met hun publiek. Een manier om aandacht te verwerven is via media zoals landelijke en regionale dagbladen, radio, televisie, blogs en online nieuwssites. Publiciteit is een krachtige vorm om de bekendheid van een bedrijf een boost te geven, of om je imago vorm te geven. Eén van de manieren om dat te bereiken is het versturen van persberichten aan nieuwsmedia. Met als doel dat de inhoud van het persbericht (gedeeltelijk) gepubliceerd wordt.
De allerbelangrijkste tip is: voeg nieuwswaarde toe! De kunst is om een commerciële boodschap te vertalen naar een nieuwswaardig verhaal voor iedere relevante doelgroep. Hiermee wek je de interesse van een journalist. Focus op waarom het nieuws nu belangrijk en relevant is (de actuele aanleiding). En schrap alle commerciële uitingen zoals het vermelden van prijzen of reclamisch taalgebruik. Onthoud: het is geen advertentie, maar een nieuwsbericht.
In een goede inleiding wordt er altijd antwoord gegeven op: wie doet er iets? Wat gebeurt er? Waar gebeurt dit? Wanneer gebeurt dit en waarom? En hoe? Door het beantwoorden van deze vragen belicht je de kern van het verhaal. Zo wordt gelijk duidelijk waar het persbericht over gaat. Dat is belangrijk voor journalisten die vaak de eerste alinea (de lead) van een persbericht scannen om zo heel snel te beoordelen of iets nieuwswaardig is.
Door het toevoegen van contactgegevens van de woordvoerder maak je het de journalist makkelijk om contact op te nemen met degene die een toelichting op het nieuws kan geven. Zo bied je de journalist de kans om het verhaal uit te breiden, hij of zij kan daarmee een eigen draai aan het verhaal geven zodat het een uniek bericht wordt.
Als je beschikking hebt over onderzoeksresultaten of de mogelijkheid om onderzoek te laten doen, staaf het persbericht dan met betrouwbare onderzoekscijfers. Schakel bijvoorbeeld een bureau in om onderzoek te doen naar trends. Media vinden het prettig als een nieuwsfeit is onderbouwd met degelijk onderzoek en zijn vaak ook geneigd om dit te nieuws te delen.
Een verhaal is geloofwaardiger en levendiger als er voorbeelden of citaten worden toegevoegd. Laat bijvoorbeeld de CEO aan het woord in het persbericht en laat hem of haar in eigen woorden iets over het nieuws vertellen.
Laat woorden zoals ‘gaan’, ‘zullen’ of ‘willen’ weg. Schrijf een persbericht altijd actief en in de derde persoon. Dus niet bijvoorbeeld: ‘Wij gaan een nieuwe vestiging openen’, maar ‘Uitzendbureau de Appel opent een nieuwe vestiging’.
Het schrijven van goede persberichten blijft voor veel mensen een uitdaging. We hopen dat we je door middel van deze tips helpen om een goed persbericht te maken. Lukt het niet? We schrijven graag jouw persbericht. Neem contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken of kijk op depersberichtenservice.nl voor meer informatie over onze diensten!